Tuesday, July 5, 2016

ATTIC INSPIRATION / ZOLDER INSPIRATIE

Hi everyone! Ever since a few months ago, I've noticed that I'm more and more into interior and decoration for all kinds of rooms in the house. I look more at how I can dress up the room and what my taste in decoration is. I find my inspiration on all sorts of blogs and shops of online stores. My bedroom is located at the attic and because of that, it seemed fun to post about how you can create a nice interior because it can be a little bit tricky. I think it's very special to sleep in the attic, because the slanted walls give a little extra to the room than other places in the house. It's much more cosy to make a little place for yourself at the attic! You can read my tips here. 

Hey allemaal! De afgelopen tijd viel het me op dat ik meer en meer geboeid ben door interieur en decoratie van allerlei plekken in het huis. Zo kijk ik meer naar hoe ik mijn interieur kan aankleden en wat mijn smaak hierin is. Zo zoek ik vooral inspiratie op blogs en shops van online winkels. Omdat ik zelf mijn slaapkamer heb op een zolder, leek het mij leuk om eens een post te doen over hoe je je zolder kan inrichten aangezien dit wel een beetje tricky is. Ik vind het zelf heel speciaal om te slapen op de zolder, omdat dat schuine dakje zeker een totaal andere toets geeft dan een gewone kamer. Het is volgens mij veel knusser om op de zolder eens een leuk plekje voor jezelf te maken! Hieronder lees je mijn tips.

Save some room


Most of the time, the space in the attic is a little bit less than other spaces in your house. That's why you better keep your interior simple and limit the amount of furniture. Install only what you need in your attic, certainly when you want to make a bedroom or another special room out of it. At my attic, there's only a double bed, a night stand and a desk with a chair. And because of that, there is plenty of room left for placing temporary things you only need for a short period of time, like a yoga mat. With a lot of open space, your room looks bigger and fresher. That feelings sometimes lacks because of the slanted walls that can sometimes limit your amount of space. But these walls are just the best thing about an attic room!

If you have to of you want to stuff the attic with all kinds of furniture and decoration, you can use this tip. Keep everything low to the ground and don't use high things in the room. It makes the space seem very small and you certainly don't want that!

Bespaar op ruimte


Op een zolder heb je meestal minder plaats dan op een andere plek in je huis. Daardoor kan je best je interieur op je zolder heel simpel houden en je aantal meubels beperken. Plaats enkel wat je nodig hebt op je zolder, zeker als je hier een slaapkamer of een andere belangrijke kamer wil van maken. Bij mij op zolder staat er enkel een dubbel bed, een nachtkasje en mijn bureau. Hierdoor is er nog veel plek om rond te lopen en om eventueel dingen te plaatsen die je af en toe maar nodig hebt, zoals bijvoorbeeld een extra matje voor de yoga. Met meer plaats oogt je kamer ook heel ruim en fris, wat soms een beetje mist door de schuine muren die je wat kunnen beperken in je ruimte. Maar deze wanden zijn net de hele charme van een zolderkamer!

Wil of moet je toch je hele kamer net vol zetten met allerlei meubels en decoratie, dan is de tip hier om alles laag te houden en niet te veel de hoogte in te gaan. Dit maakt alles nog krapper dan het zou zijn, en dat willen we net ook vermijden.






Play smart with built-in closets


A lot of times you don't know what to do with the loads of unused space underneath the slanted walls and a lot of people think it's actually a waste of space. But there is a really practical solution for all the space. Built-in closets underneath the slanted walls do make storing things very easy. You can place closets on a part of a wall, on just one wall or on both sides of the room. One tip is to keep the closets low so you still have a lot of space in your room itself. I do have myself a closet on a part of one wall at my attic and it surprised me how much you can store in it, I've never guessed it would be so much that could fit in. It's ideal for both large and tine things.

Of course you can have built-in closets on the straight sides of your attic room, ending in the corners of your slanted walls. They probably won't be as deep as the other ones, but they are more suitable as closets for clothes. A positive thing is that they won't be so deep, so you will still have plenty of room in your attic. You can have your big closet along the whole straight wall, made especially for your room. It's ideal for ladies with a lot of clothes like me!


Speel slim met ingebouwde kasten


Vaak weet je niet wat je moet doen met de onderkant van die schuine wanden en worden ze ook gezien als plaats verspilling. Maar hier is natuurlijk ook een erg praktische oplossing voor. Ingebouwde kasten aan de schuine zijkant maken opbergen heel erg gemakkelijk. Je kan kasten inbouwen aan een stukje van een kant, aan een hele kant of aan beide kanten van je zolder. Een tip is natuurlijk om deze kasten vrij laag te houden om toch nog wat plaats voor je leefruimte over te laten. Ik heb zelf aan een stukje van een kant ingebouwde kasten en ik vind dat je er meer in kunt opbergen dan je zelf beseft. Het is ideaal voor zowel kleine dingen als grote dingen.

Natuurlijk kan je ook aan de vlakke muren kasten inbouwen die verder gaan en ook eindigen in de hoek van de schuine muur. Deze zijn niet zo diep als schuine kasten, maar ze zijn uiteraard wel geschikter als kledingkast. Een voordeel hieraan is dat kledingkasten niet zo diep zijn en ook niet zo veel plaats innemen. Hierdoor kan je dus langs de hele zijde ook een brede kledingkast plaatsen en op maat laten maken volgens je muur. Ideaal voor dames met veel kledij zoals ik!







Illuminate by using the right windows


One of the best things about attics are the slanted walls and the windows. You always have natural light in your room of one side, so it often feels as if you're outside. I don't use a lot of artificial light in my attic because there's plenty of light during the day. This is because of the famously known VELUX windows on the slanted walls of my bedroom. It did surprised me what you can do with them! You have other VELUX products for their windows, like sun blinds that keep a lot of sunlight outside, insect screens that let nothing pass and also their blackout curtains are nice! They don't let any light pass, and that's essential for me  because I wake up from a little bit of sun light. 

It's awesome when I can let my VELUX window stand open for the whole day and I can enjoy my garden. I only have one big window, but if I could choose, I would have played a bit with my roof windows. Like for example three big windows next to each other, four grouped in a square or just a mix between straight and slanting windows. A lot of light falling into the room is an absolute must in a room, it makes it look bigger and it's more modern.

What I also like are those spots by windows where you can read or just chill. A must by these kinds of spots are a lot of pillows and softness! It's ideal for rooms in the attic.

Verlicht door middel van ramen


Een van de grootste troeven van zolders vind ik de schuine wand met ramen. Je hebt altijd wel natuurlijk licht binnen van een kant, waardoor het vaak voel alsof je buiten zit. Ik gebruik zelf zeer weinig kunstlicht op mijn zolder omdat er overdag altijd genoeg licht is, en dit komt door de welbekende VELUX ramen aan de schuine zijdes van mijn zolder. Het verbaasde me echt wat je er allemaal mee kan doen! Zo heb je nog andere VELUX producten zoals zonneschermen die veel zonlicht buiten houden, vliegenramen waar niks voorbij komt en ook hun verduisteringsgordijnen zijn top! Er komt niets van licht in, wat essentieel is voor mij aangezien ik van het minste streepje zon wakker word.

Het is super wanneer ik elke dag mijn VELUX raam kan laten openstaan en kan genieten van mijn tuin. Ik heb er maar 1 enkel groot, maar als ik zou kunnen kiezen dan had ik toch wat gespeeld met mijn dakramen. Zoals bijvoorbeeld drie grote ramen naast elkaar, gegroepeerd in een vierhoek met vier ramen of een mix tussen schuine en rechte ramen. Veel licht is volgens mij altijd een must in een kamer, laat de ruimte groter lijken en het is veel moderner.

Wat ik ook zeer leuk vind bij ramen zijn plekjes waar je kunt lezen en of gewoon kunt chillen. Een must hierbij is een zacht plekje met heel veel kussens en een dekentje! Echt ideaal voor een zolderkamer.








 What about walls and flooring?


There are so much possibilities! I have light colored parquet on my attic, the slanted walls have a light blue color and the straight walls have a darker blue color. This makes the room look very interesting and not boring at all because it gives a little bit of contrast. Another fun idea is to do everything in one and the same color. You use the same color for the straight walls, the slanted walls and the floor. The most used color for this is without any doubt white. It lets your room look so big!

When it comes to flooring, having a carpet as a floor is very trending right now. It gives a feeling of warmth and it's also very soft for your feet. It's also used to mute the famous sound of people stepping on a wooden floor at the attic. Another tip that has to do with creating the illusion of space, is to also paint your floor. This one would shine a little bit and it would reflect the light, which makes your room look bigger!

Wat met muurkleuren en vloerbekleding?


Hierin zijn zo veel mogelijkheden! Wat ik heb op mijn zolderkamer is licht parket, de schuine muren hebben een lichtere blauwe kleur en de rechte muren een donkerder blauw kleurtje. Dit zorgt voor meer contrast en afwisseling. Een ander leuk idee is om alles in een enkel kleurtje te doen. Je gaat bijvoorbeeld voor zowel je schuine als rechte muren als je vloer in een en dezelfde kleur doen. Een gepaste kleur zou bijvoorbeeld wit zijn. Hierdoor haal je het maximum uit je ruimte!

Als het over vloerbekleding gaat is het leggen van een tapijtlaagje heel erg trending. Dit geeft een gezellig gevoel en is heel erg zacht voor je voetjes. Ook wordt het gebruikt om het bekende gekraak van zolderparket tegen de te gaan. Een andere tip, wat ook weer te maken heeft met het vergroten van de ruimte, is om ook je vloer te schilderen. Deze zal een beetje blinken en weer het licht reflecteren, zo zal je zolderkamer en ook groter uitzien.







No comments:

Post a Comment